چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که آمریکا و متحدانش همچنان در حال مقدمه‌چینی برای شروع حمله نظامی به سوریه هستند دبیر کل سازمان ملل متحد برای جلوگیری از به راه افتادن یک جنگ دیگر از جامعه جهانی خواست تا به صلح و دمکراسی فرصت دهند و به‌دنبال راه‌حلی دیپلماتیک برای حل بحران سوریه باشند.

سوریه  و اقدام نظامی

بان‌کی‌مون روز گذشته درحالی‌که انگلیس پیش‌نویس قطعنامه اقدام علیه سوریه را به شورای امنیت برد و زمزمه جنگی دیگر به گوش می‌رسد در سخنرانی خود در کاخ صلح لاهه گفت: به صلح فرصت بدهید، به دیپلماسی فرصت دهید. دست از جنگ بردارید و گفت‌وگو را آغاز کنید.

مقام‌های آمریکا در روزهای گذشته با اعلام نا‌امنی سوریه و احتمال حمله نظامی خواستار توقف فعالیت بازرسان شیمیایی سازمان ملل و خروج آنها از سوریه شده بودند اما دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی خود تأکید کرد که باید به بازرسان فرصت داده شود تا بتوانند تحقیقات خود را انجام دهند و حقیقت را کشف کنند. وی تأکید کرد که در همین مدت کوتاه هم این بازرسان مدارک ارزشمند و نمونه‌های بسیاری جمع‌آوری کرده‌اند و گفت‌وگوهای زیادی با شاهدان داشته‌اند.

دبیرکل سازمان ملل متحد با تأکید بر جلوگیری از جنگ گفت: ما از همه می‌خواهیم به دمکراسی و صلح فرصت بدهند. بحران سوریه منطقه را به آتش کشیده و شما با این کار این آتش را شعله‌ور‌تر می‌کنید. درحالی‌که گزارش‌ها نشان می‌دهد که آمریکا و انگلیس می‌خواهند بدون مجوز شورای امنیت دست به حمله نظامی بزنند بان‌کی‌مون از اعضای این شورا خواست تا در رابطه با سوریه منفعل نباشند. سخنرانی بان‌کی‌مون به مناسبت صدمین سالگرد افتتاح کاخ صلح لاهه انجام شد. در سال۱۹۱۳ این محل به امید حل‌وفصل صلح‌آمیز اختلاف‌های جهان تاسیس شد و اکنون در صدمین سالگرد تاسیس آن کشورهای غربی در حال کنار گذاشتن سازمان ملل در مسیر تصمیم‌گیری‌های خود هستند.

اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه هم با ابراز تعجب از تصمیم‌ آمریکا برای دخالت نظامی در سوریه بدون مجوز سازمان ملل گفت: محققان در حال انجام تحقیقات خود در سوریه هستند و باید به آنها اجازه داد تا این تحقیقات را کامل کنند. قوانین بین‌المللی کاملا مشخص است و دخالت نظامی در سوریه تنها از طریق شورای امنیت ممکن می‌شود.

مقام‌های اتحادیه عرب هم هر چند دولت سوریه را عامل حمله شیمیایی خواندند اما از حمایت درباره اقدام نظامی علیه این کشور خودداری کرده و در این رابطه سکوت کردند تا آمریکا نتواند پشتیبانی صریح متحدان عرب خود را در منطقه برای جنگ به‌دست آورد.
روز گذشته با وجود درخواست آمریکا برای توقف تحقیقات سازمان ملل، بازرسان این سازمان برای دومین روز از تحقیقات با ۶ خودرو هتل محل اقامت خود را ترک کردند و به غوطه محل حمله شیمیایی احتمالی رفتند.

جزئیات تحقیقات روز گذشته بازرسان شیمیایی مشخص نشده اما مقام‌های سوریه تأکید دارند که تحقیقات می‌تواند حقیقت را درباره مسئله روشن کند. این در حالی است که مقام‌های آمریکا و انگلیس پیش از مشخص شدن نتیجه‌ این تحقیقات اعلام کرده‌اند که بدون شک حمله شیمیایی از سوی دولت سوریه صورت گرفته است. جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، گفته شکی نیست که عامل حمله شیمیایی هفته گذشته در سوریه، حکومت بشار اسد بوده است.

هماهنگی آمریکا و انگلیس

روز گذشته درحالی‌که انگلیس اعلام کرد که این کشور قطعنامه‌ای علیه سوریه به شورای امنیت سازمان ملل می‌برد باراک اوباما و دیوید کامرون هماهنگی‌های لازم را درباره اقدام نظامی احتمالی در گفت‌وگوی مجدد تلفنی انجام دادند. مقام‌های دوطرف اعلام کرده‌اند که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس در مذاکره‌ای تلفنی درباره نحوه واکنش در مقابل سوریه گفت‌وگو کرده‌اند. این دومین گفت‌وگوی مقام‌های دوطرف از زمان آغاز زمزمه‌های اقدام نظامی علیه سوریه است.
نخست‌وزیر انگلیس گفته است قطعنامه را به شورای امنیت می‌برد تا این شورا مجوز اقدامات لازم برای حفاظت از غیرنظامیان در سوریه را صادر کند.

این در حالی است که هانس بلیکس، رئیس هیأت بازرسان تسلیحاتی شیمیایی سازمان ملل در عراق در یک گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش که آیا موضوع تسلیحات شیمیایی سوریه با عراق در سال‌های پیش شبیه است، گفت: تا حدی بله، در هر دو مورد ‌آمریکا و هم‌پیمانانش خواستار بررسی برای یافتن تسلیحات کشتار جمعی شدند اما پس از مدتی گفتند: نیازی نیست! ما مدارک کافی برای اینکه سرخود اقدام کنیم، در دست داریم. ما پلیس جهان هستیم! وی تأکید کرد:من با این ادعای آمریکایی‌ها که می‌گویند، دیر است و باید همین حالا کاری کنیم، مخالفم. این یک دستاویز نابجا برای اقدام نظامی است.

کد خبر 228983
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز